Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/a/a2/1_Linia_kolejowa_numer_202.jpg
LINIA KOLEJOWA NUMER 202, normalnotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca ze stacji kolejowej Gdańsk Główny przez Słupsk i Koszalin do Stargardu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 333,7 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowego na północny przez dzielnice (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny i Dolny, Zaspa-Młyniec, Strzyża, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka. Na linii prowadzony jest ruch pasażerski oraz towarowy.
Odcinek linii z Gdańska do Sopotu został otwarty 1 VII 1870. Ówcześnie pociągi kończyły i rozpoczynały bieg na stacji Gdańsk Brama Wyżynna. Został on wybudowany przez prywatną spółkę Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BSte) (Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe). Już 1 IX 1870 otwarto przedłużenie linii i tym samym Gdańsk uzyskał połączenie z Berlinem. Poza obwarowaniami miejskimi, na terenie obecnego przystanku Gdańsk Stocznia, wybudowano stację towarową o nazwie Danzig Güterbahnhof. W 1877 BSte została upaństwowiona, a w 1880 przeszła pod zarząd Niemieckiej Kolei Wschodniej (Ostbahn). Drugi tor z Gdańska do Sopotu zaczął funkcjonować od 4 VI 1889. W związku z budową stacji Gdańsk Główny zamknięto stację Gdańsk Brama Wyżynna i otwarto 1 X 1896 tymczasowy Dworzec Centralny (Zentralbahnhof), gdzie kończyły i rozpoczynały bieg pociągi do i z Sopotu. Nowy dworzec kolejowy Gdańsk Główny otwarto 30 X 1900, a ruch pociągów rozpoczęto na nim dzień później. Tymczasowy dworzec został rozebrany, a na jego miejscu powstały między innymi perony dla ruchu dalekobieżnego. W latach 1909–1915 przebieg torów pomiędzy obecnym przystankiem Gdańsk Politechnika a stacją Gdańsk Wrzeszcz podniesiono do góry i utworzono między innymi nasyp i murowany wiadukt, pod którymi przebiegały ulice znajdujące się wcześniej na poziomie torów i zabezpieczane szlabanami.
Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych. Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd kolei objęło PKP. 13 IX 1969 oddano do użytku zelektryfikowany odcinek Gdańsk Główny – Gdynia Główna. W okresie późniejszym na części linii znajdującej się w obrębie Gdańska zamontowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2012–2014 linia na odcinku Gdańsk Główny – Gdynia Chylonia została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, a także wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury.
2 I 1952 oddano do użytku równolegle biegnącą linię kolejowej numer 250 z Gdańska Głównego do Sopotu, która służy do obsługi ruchu podmiejskiego. PP
Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 202 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 226
|
Nazwa
|
Rodzaj posterunku / przystanku osobowego
|
Uwagi
|
0,0
|
Gdańsk Główny
|
węzłowa stacja kolejowa
|
stanowi początek linii numer 202
|
1,1
|
Gdańsk Północny
|
stacja kolejowa
|
zlikwidowana
|
4,2
|
Gdańsk Wrzeszcz
|
węzłowa stacja kolejowa
|
|
5,4
|
Gdańsk Lotnisko
|
przystanek osobowy
|
zlikwidowany
|
8,1
|
Gdańsk Oliwa
|
posterunek odstępowy
|
zlikwidowany
|
PP
|