PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE
< Poprzednie | Następne > |
PRZYSTANEK KOLEJOWY ► SZYBKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE, na obecnej ► linii kolejowej numer 250 Gdańsk Śródmieście – Rumia, zlokalizowany na jej -1,013 kilometrze (kilometraż poniżej zera związany jest z rozbudową linii z ► Gdańska Głównego do Gdańska Śródmieścia). Nazwą nawiązuje do dzielnicy Gdańska ► Śródmieście, w której się znajduje, położony w sąsiedztwie ul. Nowe Podwale Grodzkie, przystanków tramwajowych: Śródmieście SKM, Węzeł Groddecka i Okopowa, przystanku autobusowego Śródmieście SKM oraz centrum handlowego Forum Gdańsk.
Pierwsze plany jego budowy pojawiły się w latach 60. XX wieku, po zamknięciu pobliskiego ► przystanku kolejowego Gdańsk Biskupia Górka. Zakładały one budowę przystanku Śródmieście na ► linii kolejowej numer 9, która obecnie przebiega obok niego. W późniejszych latach, w trakcie kolejnych prac nad układem torowym i drogowym, pozostawiano miejsce na jego budowę. Prace budowlane rozpoczęto w 2013, wykonawcą było konsorcjum firm Dekpol i Rajbud, koszt inwestycji wyniósł około 80 milionów złotych. Równoległe prowadzono prace związane z przedłużeniem linii kolejowej nr 250 ze ► stacji Gdańsk Główny, przebudową tej stacji oraz modernizacją odcinka przebiegającej obok linii nr 9. Mimo podjętych w 2013 starań Stowarzyszenia WAGA (organizacji działającej między innymi na rzecz lokalnej społeczności Biskupiej Gorki), by przystanek otrzymał nazwę Gdańsk Biskupia Górka, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zadecydowała o przyjęciu nazwy Gdańsk Śródmieście.
Umowę w sprawie budowy podpisano 31 VII 2013, budowę ukończono w grudniu 2014, oddany do użytku 1 IV 2015. Składa się z jednego dwukrawędziowego, zadaszonego peronu z dostępem przez dwa przejścia podziemne: z przystankami tramwajowymi i autobusowymi oraz ► przejściem pod ul. Okopową.
Na przystanku rozpoczynają i kończą bieg pociągi SKM. Zamiast tradycyjnej kasy biletowej funkcjonują automaty biletowe. Tory obok peronu zaopatrzone są w świetlne semafory obsługiwane ze stacji Gdańsk Główny. Od strony ► stacji Gdańsk Południowy, do której brak połączenia, znajdują się dwa zeletryfikowane tory odstawcze, zakończone kozłami oporowymi. Po oddaniu do użytku krytykowano przyjęte rozwiązanie niepozwalające pociągom kursującym do i z kierunku Pruszcza Gdańskiego na zatrzymywanie się na tym przystanku.