WICHRZYCKI FRANCISZEK, naczelnik Wydziału Komunikacyjnego Urzędu Wojewódzkiego

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

FRANCISZEK WICHRZYCKI (10 X 1904 Czuchor, Ukraina – 11 III 1978 Warszawa), naczelnik Wydziału Komunikacyjnego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku, pracownik Politechniki Gdańskiej (PG). Syn rolnika Franciszka (zm. 1917) i Heleny, brat nauczyciela gimnazjalnego Maricna (zginął w 1944 w powstaniu warszawskim) oraz Jerzego, urzędnika. W 1922 absolwent Gimnazjum im. Jana Zamoyskiego w Warszawie, w 1930 ukończył Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej jako inżynier budowy dróg i mostów. W 1929 odbył służbę wojskową w Szkole Podchorążych Rezerwy w Berezie Kartuskiej i w I Batalionie Balonowym w Toruniu, zwolniony wcześniej z wojska ze względu na stan zdrowia.

Od maja 1930 do września 1931 pracował w Ministerstwie Robot Publicznych i Departamencie Dróg Kołowych Ministerstwa Komunikacji. Od 15 IX 1931 do 1 II 1938 był kierownikiem robót w warszawskiej filii włoskiej Società Anonima Puricelli Strade e Cave. Kierował budową nawierzchni drogi z Raszyna do Jedlińska, z Radomia do Suchedniowa, z Raszyna do Lubochni, z Tczewa do Starogardu i Chojnic, z Rumi przez Redę do Pucka i Wejherowa. Od 6 III 1938 do 5 X 1944 pełnił funkcję zastępcy szefa budowy i utrzymania dróg kołowych Vezeret-e-Fawajdeamma w powołanym w ramach Ligi Narodów Ministerstwie Użyteczności Publicznej w Afganistanie (którym kierował przyszły wojewoda gdański Mieczysław Okęcki). M.in. w 1939 projektował i sprawował nadzór nad kanałem odwadniającym lotniska w Kabulu. Od 23 XI 1944 do 5 IV 1945 był naczelnikiem Wydziału Autotransportu przy Polskim Komitecie Wyzwolenia Narodowego, od 1 I do IV 1945 przy Rządzie Tymczasowym Rzeczypospolitej Polskiej w Lublinie.

Od kwietnia 1945 do października 1950 pełnił funkcję naczelnika Wydziału Komunikacyjnego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Będąc 9 VI 1945 uczestnikiem w Urzędzie Wojewódzkim w Sopocie konferencji poświęconej odbudowie portów, przekazał Biuru Odbudowy Portów plany portów znajdujące się w wydziale, którym zarządzał. Nadzorował odbudowę sieci dróg województwa gdańskiego, m.in. drogi Gdańsk–Elbląg, w 1948 mostu pontonowego na Wiśle w Kiezmarku, w 1950 mostu stalowego przez Wisłę w Knybawie koło Tczewa, a także remontu drogi Gdańsk–Tczew. Jednocześnie od 1 IX 1946 do 31 VIII 1951 pracował na PG, od października 1947 na stanowisku zastępcy profesora, od 1948 do 31 VIII 1951 był kierownikiem Katedry Budowy Dróg na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej. W latach 1949–1951 uczył w Wieczorowej Szkole Inżynierskiej Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku. W 1949 był jednocześnie dyrektorem Państwowej Komunikacji Samochodowej w Warszawie, dokąd przeniósł się ostatecznie w listopadzie 1951. Uczestniczył we wstępnych pracach budowy metra, był kierownikiem pracowni konstrukcyjnej w Biurze Projektów „Metroprojekt”. Od 1951 do 1956 pracował w Zjednoczeniu Budownictwa Przemysłowego „Metrobudowa”, w latach 1951–1952 był dyrektorem naczelnym, 1952–1953 kierownikiem budowy odcinka metra (przystanek Targówek), 1955–1956 głównym inżynierem do spraw badań i studiów technicznych. W okresie 1956–1957 pełnił funkcję naczelnego inżyniera w Zjednoczeniu Budownictwa Przemysłowego „Metrobudowa”, 1957–1958 pracował w Biurze Pomocy Technicznej Organizacji Narodów Zjednoczonych w Birmie, 1958–1961 w Komisji Ekonomicznej dla Azji i Dalekiego Wschodu w Bangkoku, 1961–1962 w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Drogowej w Warszawie, 1962–1969 w Centralnym Zarządzie Dróg Publicznych w Warszawie był zastępcą dyrektora do spraw budowy i utrzymania dróg. Od 1970 do 1972 pracował w Centralnym Biurze Studiów i Projektów Dróg i Mostów w Warszawie jako kierownik zespołu sprawdzającego. Od 1972 na emeryturze.

W latach 1962–1964 pełnił funkcję redaktora naczelnego periodyku „Problemy Projektowania Dróg i Mostów i Zaplecza Technicznego Motoryzacji”. Autor skryptu Budowa dróg i roboty ziemne (1947) oraz monografii Normowanie techniczne w budownictwie drogowym (1953), Szybka naprawa i odbudowa dróg (1966).

Odznaczony m.in. Medalem 10-lecia Polski Ludowej (1955), Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Był żonaty z nauczycielką gimnastyki Wandą z domu Chmielewską (25 V 1909 – 29 IV 1996 Warszawa), ojciec Andrzeja (ur. 1931) i Wojciecha (ur. 1937). Pochowany na Cmentarzu Komunalnym Północnym w Warszawie. WP







Bibliografia:
Dział Obiegu i Archiwizacji Dokumentów Politechniki Gdańskiej (akta osobowe).
Pionierzy Politechniki Gdańskiej, red. Zygmunt Paszota, Janusz Rachoń, Edmund Wittbrodt, Gdańsk 2005, s. 731.

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii