STOCZNIA GDAŃSKA. GŁÓWNY PROJEKTANT

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

GŁÓWNY PROJEKTANT STOCZNI GDAŃSKIEJ, stanowisko wykazywane w dokumentach Stoczni Gdańskiej od 1947. Główni projektanci rekrutowali się spośród absolwentów studiów okrętowych na Politechnice Gdańskiej. W 1946 Zjednoczenie Stoczni Polskich powołało własny zespół projektantów w ramach Centralnego Biura Konstrukcji Okrętowych (CBKO). Dodatkowo, w 2 połowie lat 40. XX wieku, sporządzenie dokumentacji technicznej zlecano trzem stoczniom zagranicznym dla kilku typów jednostek (stocznia Ansaldo w Genui, stocznia A. Normanda w Hawrze, stocznia Cockerill w Antwerpii). Od 1949 pracownicy CBKO przygotowywali kompletną dokumentację techniczną dla statków budowanych w polskich stoczniach. 1 I 1953 CBKO zreorganizowano: powołano biuro CBKO nr 1 specjalizujące się w projektowaniu statków o przeznaczeniu cywilnym oraz CBKO nr 2, w którym pracowali konstruktorzy statków specjalnych oraz badawczych.

W 1952 Stocznia Gdańska utworzyła własne biuro konstrukcyjne. Od 1 I 1971 do ogłoszenia upadłości Stoczni Gdańskiej 8 VIII 1996 funkcjonowało ono jako Biuro Projektowo-Konstrukcyjne Stoczni Gdańskiej im. Lenina o symbolu RN 10, a później Stoczni Gdańskiej SA. Pierwszym szefem Biura RN został Mieczysław Czarniawski (19 VI 1924 – 25 X 1985), pełniący funkcję do 1982. Zastąpił go Konrad Banecki (19 XII 1930 – 5 X 2016) szefujący do 1990, następnie Andrzej Nawrocki, po nim Andrzej Krupa i Henryk Krause. W skład biura wchodziło sześć pracowni ogólnotechnicznych, dziewięć pracowni projektowo-konstrukcyjnych oraz pracownie projektowo-obliczeniowe i generalni projektanci. Do zadań Biura należało projektowanie statków, prace badawcze oraz rozwojowe w zakresie przemysłu okrętowego. Powstawała tu dokumentacja techniczna statków budowanych w stoczni. Główni Projektanci tworzyli Grupę Głównych Konstruktorów w ramach Pracowni Projektowo-Obliczeniowych oraz podlegali służbowo szefowi Biura Projektowo-Konstrukcyjnego, a ten zastępcy dyrektora ds. technicznych. Z kolei szef Biura zastępował dyrektora technicznego podczas jego nieobecności.

Do każdego projektu kierowano dodatkowego konstruktora lub dwóch, tak aby była możliwość pełnienia zastępstwa. Projekt siłowni sporządzany był przez konstruktora – specjalistę w tym zakresie. Pierwszym etapem prac było wykonanie pełnych obliczeń teoretycznych oraz weryfikacja głównych parametrów statku, co wykonywano w Dziale Obliczeń Teoretycznych RN. Dokumentacja powstawała w Dziale projektowania statku RN. Po przeprowadzeniu obliczeń kreślarze przygotowywali specjalistyczne rysunki. Od końca lat 60. XX wieku za poszczególne elementy odpowiadały działy technologiczne.

Tzw. projekt kontraktowy wykonywany był na podstawie podpisanej umowy między Centromorem a armatorem. Główny projektant był zobowiązany do uwzględnienia szczegółowych zaleceń zamawiającego w oparciu o umowę, która m.in. wskazywała informacje dotyczące kwot przeznaczonych na realizację przedsięwzięcia. Projekt kontraktowy obejmował plan generalny, zład poprzeczny, plan siłowni, opis techniczny oraz pełen zakres obliczeń teoretycznych dotyczących m.in. stateczności i niezatapialności. Częstą praktyką było wykorzystanie dokumentacji technicznej wytworzonej przez biuro projektowe, a znajdującej się już w archiwum. Przygotowywano model kadłuba, który testowano w basenie modelowym. W przypadku prototypowych jednostek powstawały drewniane modele poszczególnych pomieszczeń w skali 1:10 (np. siłowni okrętowych czy przetwórni znajdujących się na bazach rybackich). Pozwalało to na weryfikację założeń projektowych i parametrów kontraktowych, wykonanie dokumentacji technologicznej, uniknięcie błędów w trakcie wyposażania statku. Pracownicy produkcji wykorzystywali modele do zdobywania praktyki przed przystąpieniem do prac na jednostce (osprzęt, rurociągi, okablowanie).

Projekt techniczny podlegał zatwierdzeniu przez armatora oraz przez towarzystwo klasyfikacyjne, które nadzorowało budowę jednostki zgodnie ze szczegółowymi wymaganiami dopuszczenia statku do eksploatacji. Po zatwierdzeniu projektu technicznego przystępowano do wykonania szczegółowej dokumentacji roboczej statku, ustalenia szczegółowej technologii oraz harmonogramu budowy statku.

Główny projektant, oprócz wiedzy technicznej, musiał odznaczać się zdolnościami organizacyjnymi. Proces projektowania jednostki znajdował się pod jego bezpośrednim nadzorem. Często specjalizował się w określonym typie jednostki. Najbardziej wymagające zadanie przypadało mu przy budowie statków prototypowych. Główny projektant ściśle współpracował z głównym inżynierem budowy, który kierował zespołem stoczniowym we wszystkich fazach przygotowania i budowy statków.

Biura głównych projektantów statków znajdowały się w budynku Biura Projektowo-Konstrukcyjnego (141B) przy ul. Jana z Kolna 31 (rozebrany). Po ogłoszeniu upadłości Stoczni Gdańskiej Biuro zostało przeniesione na Wyspę Ostrów. MTO

Główni projektanci, statki rybackie
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni projektanci
B10 1951–1957 trawler „Radunia” (89) Janusz Staszewski
B14 1957–1959 trawler „Zelenogorsk” (33) Janusz Staszewski

Zbigniew Trepkowski
Władysław Malawka (projekt siłowni)

B15 1960–1967 trawler przetwórnia „Leskov” (30) Włodzimierz Piltz

Tadeusz Wejchert (projekt siłowni)

B26 1962–1970 trawler przetwórnia „Kosmos” (45) Włodzimierz Piltz

Tadeusz Wejchert (projekt siłowni)

B22 1967–1972 trawler przetwórnia „Carina” (18) Włodzimierz Piltz
B419 1973–1974 trawler przetwórnia „Vega” (11) Henryk Lasociński
B414 1975–1977 trawler przetwórnia „Włócznik” (7) Henryk Lasociński
B408 1978–1988 trawler przetwórnia „Ivan Bochkov” (38) Włodzimierz Piltz
B674 1988 trawler przetwórnia „Tetman Hette” (1) Jerzy Malinowski
B671 1989–1992 trawler przetwórnia „Atria” (5) Jan Meissner

Ilia Georgiew (Bułgaria)

B62 1958–1962 baza śledziowa „Severodvinsk” (11) Janusz Staszewski

Stanisław Paszkowski (projekt siłowni)

B64 1963–1966 baza przetwórnia „Pioniersk” (14) Janusz Staszewski

Stanisław Paszkowski

B67 1966–1968 baza przetwórnia „Gryf Pomorski” (2) Stanisław Paszkowski
B69 1967–1975 baza przetwórnia „Professor Baranov” (35) Stanisław Paszkowski

Leopold Jarosz (projekt siłowni)

B670 1979–1981 uniwersalna baza konserwiarnia „Konstitutsiya SSSR” (6) Stanisław Paszkowski
B415 1975–1976 tuńczykowiec „Albatun” (6) Włodzimierz Piltz
MTO
Główni projektanci, masowce
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni projektanci
B30 1949–1954 rudowęglowiec „Sołdek” (29) Henryk Giełdzik

Sławomir Peszkowski
(adaptacja dokumentacji ze stoczni A. Normande w Le Havre we Francji)

B31 1952–1961 węglowiec „Donbas” (72) Jerzy Pacześniak

Bronisław Raciniewski

B31/201-214 1958–1961 masowiec „Santo Amaro” (14) Jerzy Pacześniak

Bronisław Raciniewski

B522 1970–1971 masowiec „Tarnów” (5) Sylwester Krzymiński
B521/10 1975 masowiec „Jana Priya” (1) Jan Babiński

Jerzy Igielski
Tadeusz Jastrzębowski
Aleksander Kaczmarski
Zbigniew Sankowski

B539 1985–1989 masowiec „Finntrader” (2) Andrzej Gralewski

Włodzimierz Łącki

B683 1996 masowiec „Selandia” (1)
B684 1996–997 masowiec „Pine Arrow” (2) Jan Meissner
MTO
Główni projektanci, drewnowce
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B514 1960–1962 drewnowiec „Volgoles” (16) Andrzej Gralewski

Zbigniew Ostrowski
Władysław Malawka (projekt siłowni)

B45 1962–1968 drewnowiec „Belomorskles” (67) Andrzej Gralewski

Zbigniew Ostrowski
Władysław Malawka (projekt siłowni)

B352 1987–1991 drewnowiec „Pavlin Vinogradov” (8) Bohdan Sroka
MTO
Główni projektanci, chłodnicowce
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B443 1970–1973 chłodniowiec „Aleksandra Kollontay” (11) Ryszard Kamiński
B433 1972 chłodniowiec „Halniak” (3) Edward Słomski
B437 1974–1986 chłodniowiec „Nikolay Kopernik” (20) Ryszard Kamiński
B365 1983–1986 chłodniowiec „Kursk” (7) Marian Hermuła
B68 1975–1981 transportowiec rybacki „Żuławy” (4) Stanisław Paszkowski
B360 1981 chłodniowiec „Albula” (2) Ryszard Kamiński
B364 1986–1992 chłodniowiec „Kociewie” (7) Stanisław Paszkowski
B369 1992–1993 chłodniowiec „Justinian” (8) Ludwik Szyszkowski
B369/II 1994 chłodniowiec „Dole America” (4) Ludwik Szyszkowski
B508 1995–1996 chłodniowiec „Pierre Doux” (2)
MTO
Główni projektanci, kontenerowce
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B463 1976–1978 kontenerowiec „Caribia Express” (8) Zenobiusz Oleszko
B456 1978 kontenerowiec „Lafayette” (1) Zenobiusz Oleszko
B355 1988–1992 kontenerowiec „H. Cegielski” (4) Ludwik Szyszkowski
B500 1993–1994 kontenerowiec „Saint Corentin” (2)
B191 1995–1996 kontenerowiec „Cape Natal” (3) Bohdan Sroka

Tyszkiewicz (projekt siłowni)

MTO
Główni projektanci, drobnicowce i statki wielozadaniowe
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B50 1952–1953 drobnicowiec „Nowa Huta” (5) Sylwester Krzymiński

Zenon Kępiński
(dokumentacja wykonana w stoczni Cockerill w Antwerpii w Belgii)

B51 1951–1959 drobnicowiec „Nysa” (11) Sylwester Krzymiński

(adaptacja dokumentacji ze stoczni Ansaldo w Genui we Włoszech – 5 statków)
zmodernizowana wersja (6 statków):
Marian Hermuła
J. Landa
Zbigniew Lorens

B54 1956–1963 drobnicowiec „Marceli Nowotko” (26) Jerzy Pacześniak
B43 1962–1963 drobnicowiec „Simferopol” (7) Zenobiusz Oleszko

Andrzej Kuciara
Marian Świeboda

B44 1963–1967 drobnicowiec „Murom” (22) Zenobiusz Oleszko

Romuald Kotlicki (projekt siłowni)

B40 1968–1970 drobnicowiec „Komunist” (18) Zenobiusz Oleszko

Andrzej Kuciara
Marian Świeboda

B448 1968 drobnicowiec „Seahawk” (1) Jerzy Połubiński
B442 1968–1972 drobnicowiec „Konin” (9) Zenobiusz Oleszko
B444 1970–1973 drobnicowiec „Amaralina” (10) Zenobiusz Oleszko
B459 1967–1968 drobnicowiec „Gdańsk” (6) Henryk Kujawa

Henryk Lasociński

B431 1971–1973 drobnicowiec „Germa Lady” (26) Henryk Kujawa

Henryk Lasociński

B46 1973–1975 drobnicowiec „Gleb Krzhizhanovskiy” (18) Bohdan Paszkowski
B436 1973 drobnicowiec „Nikolay Novikov” (4) Włodzimierz Łącki
B438 1974–1979 drobnicowiec „Franciszek Zubrzycki” (11) Zenobiusz Oleszko
B540 1974–1977 drobnicowiec „Vlas Nichkov” (21) Włodzimierz Łącki
B472 1974–1975 drobnicowiec „Kwidzyn” (3) Marian Hermuła
B41/II/7 1975 drobnicowiec „Aria Zar” (1) Władysław Grel

Bronisław Wiatr
Michał Cenian

B434 1972–1973 statek wielozadaniowy „Ciudad de Manta” (5) Zenobiusz Oleszko
B464 1976–1977 statek wielozadaniowy „Ciudad de Popayan” (3) Zenobiusz Oleszko
B469 1977–1978 statek wielozadaniowy „Ciudad de Quito” (3) Zenobiusz Oleszko
B349 1982–1984 statek wielozadaniowy „Cartagena de Indias” (6) Zenobiusz Oleszko
B479 1977–1978 drobnicowiec „Bodrog” (4) Henryk Kujawa
\

Henryk Lasociński

B346 1981–1984 drobnicowiec „Novabshah” (8) Henryk Lasociński
B348 1982–1984 drobnicowiec „Parandowski” (4) Jerzy Łącki
B473 1976–1977 drobnicowiec „Cairnash” (3) Henryk Kujawa
B466 1977–1979 drobnicowiec „Stratheden” (6) Włodzimierz Łącki
B341 1977–1978 drobnicowiec „Hein von Bargen” (3) Ludwik Szyszkowski
B340 1978 drobnicowiec „Profesor Szafer” (1) Zenobiusz Oleszko
B342 1979 drobnicowiec „Fredro” (1) Andrzej Kuciara
B343 1979–1980 drobnicowiec „Ravidas” (6) Zenobiusz Oleszko
B345 1979 drobnicowiec „Isla Salango” (2) Zenobiusz Oleszko
MTO
Główni projektanci, statki do ładunków tocznych – ro-ro
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B481 1981–1986 ro-ro „Skulptor Konenkov” (10) Zbigniew Bissaga

Marian Świeboda

B485 1985 ro-ro „Autoestada” (2) Jerzy Połubiński
B489 1987–1988 ro-ro „Finnsailor” (2) Jerzy Łącki
B498 1990 ro-ro „Translubeka” (1) Jerzy Łącki
B501 1994–1995 ro-ro „Finnhansa” (4) Czesław Habina

Jan Ostrowski
Jan Paszkowski

MTO
Główni projektanci, produktowce
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B552 1983–1986 chemikaliowiec „Prodicos” (6) Henryk Kujawa

Adam Świst

MTO
Główni projektanci, zbiornikowce
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B70 1961–1963 zbiornikowiec „Bauska” (5) Jerzy Pacześniak
MTO
Główni projetanci, statki do dostawy zaopatrzenia
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B92 1983–1985 zaopatrzeniowiec „Neftegaz-25” (9) Franciszek Dąbrowski

Stanisław Domagało

MTO
Główni projektanci, statki specjalne
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy B60 1948–1954 holownik „BG-7” (4) Feliks Grochowski

Edward Słomski
Witold Wakuła

B424 1972 statek badawczy „Profesor Siedlecki” (1) Włodzimierz Piltz
B99 1985–1986 dźwigowiec „Pavlin Vinogradov” (9) Jan Ostrowski
B494 1987 prom pasażerski „Stena Scandinavica” (1) Wojciech Żychski

Jerzy Malinowski (w Stoczni Gdańskiej)

MTO
Główni projektanci, żaglowce
Numer Lata Budowy Typ statku Prototyp (liczba statków w serii) Główni inżynierowie budowy
B79 1980–1984 żaglowiec szkolny „Pogoria” (2) Zygmunt Choreń
B95 1985 żaglowiec szkolny „Dar Młodzieży” (1) Zygmunt Choreń
B810 1987–1992 żaglowiec szkolny „Druzhba” (5) Zygmunt Choreń
B97 1985 żaglowiec badawczy „Oceania” (1) Zygmunt Choreń
MTO













Bibliografia:
Informacje przekazane przez Tadeusza Deptałę i Karola Hajdugę.
Biuro Projektowe, opracowanie mgr inż. Czesława Szpanowskiego dot. historii Biura Projektowego Stoczni Gdańskiej, www.mystocznia.pl/p/dokumenty.html.
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 [kopia maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi].
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, pod red. Edmunda Cieślaka, Gdańsk 1972.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945-1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 [zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej].
Stocznia Gdańska jaką pamiętamy. Wspomnienia Stoczniowców cz. 1 i 2, pod red. Andrzeja Nawrockiego i Zbigniewa Szczypińskiego, Pelplin 2020.
Trzeciak Andrzej, Stocznia Gdańska. Miejsca, ludzie, historie, Gdańsk 2020.

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii