STOCZNIA GDAŃSKA. GŁÓWNY PROJEKTANT
< Poprzednie | Następne > |
GŁÓWNY PROJEKTANT STOCZNI GDAŃSKIEJ, stanowisko wykazywane w dokumentach Stoczni Gdańskiej od 1947. Główni projektanci rekrutowali się spośród absolwentów studiów okrętowych na Politechnice Gdańskiej. W 1946 Zjednoczenie Stoczni Polskich powołało własny zespół projektantów w ramach Centralnego Biura Konstrukcji Okrętowych (CBKO). Dodatkowo, w 2 połowie lat 40. XX wieku, sporządzenie dokumentacji technicznej zlecano trzem stoczniom zagranicznym dla kilku typów jednostek (stocznia Ansaldo w Genui, stocznia A. Normanda w Hawrze, stocznia Cockerill w Antwerpii). Od 1949 pracownicy CBKO przygotowywali kompletną dokumentację techniczną dla statków budowanych w polskich stoczniach. 1 I 1953 CBKO zreorganizowano: powołano biuro CBKO nr 1 specjalizujące się w projektowaniu statków o przeznaczeniu cywilnym oraz CBKO nr 2, w którym pracowali konstruktorzy statków specjalnych oraz badawczych.
W 1952 Stocznia Gdańska utworzyła własne biuro konstrukcyjne. Od 1 I 1971 do ogłoszenia upadłości Stoczni Gdańskiej 8 VIII 1996 funkcjonowało ono jako Biuro Projektowo-Konstrukcyjne Stoczni Gdańskiej im. Lenina o symbolu RN 10, a później Stoczni Gdańskiej SA. Pierwszym szefem Biura RN został Mieczysław Czarniawski (19 VI 1924 – 25 X 1985), pełniący funkcję do 1982. Zastąpił go Konrad Banecki (19 XII 1930 – 5 X 2016) szefujący do 1990, następnie Andrzej Nawrocki, po nim Andrzej Krupa i Henryk Krause. W skład biura wchodziło sześć pracowni ogólnotechnicznych, dziewięć pracowni projektowo-konstrukcyjnych oraz pracownie projektowo-obliczeniowe i generalni projektanci. Do zadań Biura należało projektowanie statków, prace badawcze oraz rozwojowe w zakresie przemysłu okrętowego. Powstawała tu dokumentacja techniczna statków budowanych w stoczni. Główni Projektanci tworzyli Grupę Głównych Konstruktorów w ramach Pracowni Projektowo-Obliczeniowych oraz podlegali służbowo szefowi Biura Projektowo-Konstrukcyjnego, a ten zastępcy dyrektora ds. technicznych. Z kolei szef Biura zastępował dyrektora technicznego podczas jego nieobecności.
Do każdego projektu kierowano dodatkowego konstruktora lub dwóch, tak aby była możliwość pełnienia zastępstwa. Projekt siłowni sporządzany był przez konstruktora – specjalistę w tym zakresie. Pierwszym etapem prac było wykonanie pełnych obliczeń teoretycznych oraz weryfikacja głównych parametrów statku, co wykonywano w Dziale Obliczeń Teoretycznych RN. Dokumentacja powstawała w Dziale projektowania statku RN. Po przeprowadzeniu obliczeń kreślarze przygotowywali specjalistyczne rysunki. Od końca lat 60. XX wieku za poszczególne elementy odpowiadały działy technologiczne.
Tzw. projekt kontraktowy wykonywany był na podstawie podpisanej umowy między Centromorem a armatorem. Główny projektant był zobowiązany do uwzględnienia szczegółowych zaleceń zamawiającego w oparciu o umowę, która m.in. wskazywała informacje dotyczące kwot przeznaczonych na realizację przedsięwzięcia. Projekt kontraktowy obejmował plan generalny, zład poprzeczny, plan siłowni, opis techniczny oraz pełen zakres obliczeń teoretycznych dotyczących m.in. stateczności i niezatapialności. Częstą praktyką było wykorzystanie dokumentacji technicznej wytworzonej przez biuro projektowe, a znajdującej się już w archiwum. Przygotowywano model kadłuba, który testowano w basenie modelowym. W przypadku prototypowych jednostek powstawały drewniane modele poszczególnych pomieszczeń w skali 1:10 (np. siłowni okrętowych czy przetwórni znajdujących się na bazach rybackich). Pozwalało to na weryfikację założeń projektowych i parametrów kontraktowych, wykonanie dokumentacji technologicznej, uniknięcie błędów w trakcie wyposażania statku. Pracownicy produkcji wykorzystywali modele do zdobywania praktyki przed przystąpieniem do prac na jednostce (osprzęt, rurociągi, okablowanie).
Projekt techniczny podlegał zatwierdzeniu przez armatora oraz przez towarzystwo klasyfikacyjne, które nadzorowało budowę jednostki zgodnie ze szczegółowymi wymaganiami dopuszczenia statku do eksploatacji. Po zatwierdzeniu projektu technicznego przystępowano do wykonania szczegółowej dokumentacji roboczej statku, ustalenia szczegółowej technologii oraz harmonogramu budowy statku.
Główny projektant, oprócz wiedzy technicznej, musiał odznaczać się zdolnościami organizacyjnymi. Proces projektowania jednostki znajdował się pod jego bezpośrednim nadzorem. Często specjalizował się w określonym typie jednostki. Najbardziej wymagające zadanie przypadało mu przy budowie statków prototypowych. Główny projektant ściśle współpracował z głównym inżynierem budowy, który kierował zespołem stoczniowym we wszystkich fazach przygotowania i budowy statków.
Biura głównych projektantów statków znajdowały się w budynku Biura Projektowo-Konstrukcyjnego (141B) przy ul. Jana z Kolna 31 (rozebrany). Po ogłoszeniu upadłości Stoczni Gdańskiej Biuro zostało przeniesione na Wyspę Ostrów.
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni projektanci |
---|---|---|---|---|
B10 | 1951–1957 | trawler | „Radunia” (89) | Janusz Staszewski |
B14 | 1957–1959 | trawler | „Zelenogorsk” (33) | Janusz Staszewski Zbigniew Trepkowski |
B15 | 1960–1967 | trawler przetwórnia | „Leskov” (30) | Włodzimierz Piltz Tadeusz Wejchert (projekt siłowni) |
B26 | 1962–1970 | trawler przetwórnia | „Kosmos” (45) | Włodzimierz Piltz Tadeusz Wejchert (projekt siłowni) |
B22 | 1967–1972 | trawler przetwórnia | „Carina” (18) | Włodzimierz Piltz |
B419 | 1973–1974 | trawler przetwórnia | „Vega” (11) | Henryk Lasociński |
B414 | 1975–1977 | trawler przetwórnia | „Włócznik” (7) | Henryk Lasociński |
B408 | 1978–1988 | trawler przetwórnia | „Ivan Bochkov” (38) | Włodzimierz Piltz |
B674 | 1988 | trawler przetwórnia | „Tetman Hette” (1) | Jerzy Malinowski |
B671 | 1989–1992 | trawler przetwórnia | „Atria” (5) | Jan Meissner Ilia Georgiew (Bułgaria) |
B62 | 1958–1962 | baza śledziowa | „Severodvinsk” (11) | Janusz Staszewski Stanisław Paszkowski (projekt siłowni) |
B64 | 1963–1966 | baza przetwórnia | „Pioniersk” (14) | Janusz Staszewski Stanisław Paszkowski |
B67 | 1966–1968 | baza przetwórnia | „Gryf Pomorski” (2) | Stanisław Paszkowski |
B69 | 1967–1975 | baza przetwórnia | „Professor Baranov” (35) | Stanisław Paszkowski Leopold Jarosz (projekt siłowni) |
B670 | 1979–1981 | uniwersalna baza konserwiarnia | „Konstitutsiya SSSR” (6) | Stanisław Paszkowski |
B415 | 1975–1976 | tuńczykowiec | „Albatun” (6) | Włodzimierz Piltz |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni projektanci |
---|---|---|---|---|
B30 | 1949–1954 | rudowęglowiec | „Sołdek” (29) | Henryk Giełdzik Sławomir Peszkowski |
B31 | 1952–1961 | węglowiec | „Donbas” (72) | Jerzy Pacześniak Bronisław Raciniewski |
B31/201-214 | 1958–1961 | masowiec | „Santo Amaro” (14) | Jerzy Pacześniak Bronisław Raciniewski |
B522 | 1970–1971 | masowiec | „Tarnów” (5) | Sylwester Krzymiński |
B521/10 | 1975 | masowiec | „Jana Priya” (1) | Jan Babiński Jerzy Igielski |
B539 | 1985–1989 | masowiec | „Finntrader” (2) | Andrzej Gralewski Włodzimierz Łącki |
B683 | 1996 | masowiec | „Selandia” (1) | |
B684 | 1996–997 | masowiec | „Pine Arrow” (2) | Jan Meissner |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B514 | 1960–1962 | drewnowiec | „Volgoles” (16) | Andrzej Gralewski Zbigniew Ostrowski |
B45 | 1962–1968 | drewnowiec | „Belomorskles” (67) | Andrzej Gralewski Zbigniew Ostrowski |
B352 | 1987–1991 | drewnowiec | „Pavlin Vinogradov” (8) | Bohdan Sroka |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B443 | 1970–1973 | chłodniowiec | „Aleksandra Kollontay” (11) | Ryszard Kamiński |
B433 | 1972 | chłodniowiec | „Halniak” (3) | Edward Słomski |
B437 | 1974–1986 | chłodniowiec | „Nikolay Kopernik” (20) | Ryszard Kamiński |
B365 | 1983–1986 | chłodniowiec | „Kursk” (7) | Marian Hermuła |
B68 | 1975–1981 | transportowiec rybacki | „Żuławy” (4) | Stanisław Paszkowski |
B360 | 1981 | chłodniowiec | „Albula” (2) | Ryszard Kamiński |
B364 | 1986–1992 | chłodniowiec | „Kociewie” (7) | Stanisław Paszkowski |
B369 | 1992–1993 | chłodniowiec | „Justinian” (8) | Ludwik Szyszkowski |
B369/II | 1994 | chłodniowiec | „Dole America” (4) | Ludwik Szyszkowski |
B508 | 1995–1996 | chłodniowiec | „Pierre Doux” (2) | |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B463 | 1976–1978 | kontenerowiec | „Caribia Express” (8) | Zenobiusz Oleszko |
B456 | 1978 | kontenerowiec | „Lafayette” (1) | Zenobiusz Oleszko |
B355 | 1988–1992 | kontenerowiec | „H. Cegielski” (4) | Ludwik Szyszkowski |
B500 | 1993–1994 | kontenerowiec | „Saint Corentin” (2) | |
B191 | 1995–1996 | kontenerowiec | „Cape Natal” (3) | Bohdan Sroka Tyszkiewicz (projekt siłowni) |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B50 | 1952–1953 | drobnicowiec | „Nowa Huta” (5) | Sylwester Krzymiński Zenon Kępiński |
B51 | 1951–1959 | drobnicowiec | „Nysa” (11) | Sylwester Krzymiński (adaptacja dokumentacji ze stoczni Ansaldo w Genui we Włoszech – 5 statków) |
B54 | 1956–1963 | drobnicowiec | „Marceli Nowotko” (26) | Jerzy Pacześniak |
B43 | 1962–1963 | drobnicowiec | „Simferopol” (7) | Zenobiusz Oleszko Andrzej Kuciara |
B44 | 1963–1967 | drobnicowiec | „Murom” (22) | Zenobiusz Oleszko Romuald Kotlicki (projekt siłowni) |
B40 | 1968–1970 | drobnicowiec | „Komunist” (18) | Zenobiusz Oleszko Andrzej Kuciara |
B448 | 1968 | drobnicowiec | „Seahawk” (1) | Jerzy Połubiński |
B442 | 1968–1972 | drobnicowiec | „Konin” (9) | Zenobiusz Oleszko |
B444 | 1970–1973 | drobnicowiec | „Amaralina” (10) | Zenobiusz Oleszko |
B459 | 1967–1968 | drobnicowiec | „Gdańsk” (6) | Henryk Kujawa Henryk Lasociński |
B431 | 1971–1973 | drobnicowiec | „Germa Lady” (26) | Henryk Kujawa Henryk Lasociński |
B46 | 1973–1975 | drobnicowiec | „Gleb Krzhizhanovskiy” (18) | Bohdan Paszkowski |
B436 | 1973 | drobnicowiec | „Nikolay Novikov” (4) | Włodzimierz Łącki |
B438 | 1974–1979 | drobnicowiec | „Franciszek Zubrzycki” (11) | Zenobiusz Oleszko |
B540 | 1974–1977 | drobnicowiec | „Vlas Nichkov” (21) | Włodzimierz Łącki |
B472 | 1974–1975 | drobnicowiec | „Kwidzyn” (3) | Marian Hermuła |
B41/II/7 | 1975 | drobnicowiec | „Aria Zar” (1) | Władysław Grel Bronisław Wiatr |
B434 | 1972–1973 | statek wielozadaniowy | „Ciudad de Manta” (5) | Zenobiusz Oleszko |
B464 | 1976–1977 | statek wielozadaniowy | „Ciudad de Popayan” (3) | Zenobiusz Oleszko |
B469 | 1977–1978 | statek wielozadaniowy | „Ciudad de Quito” (3) | Zenobiusz Oleszko |
B349 | 1982–1984 | statek wielozadaniowy | „Cartagena de Indias” (6) | Zenobiusz Oleszko |
B479 | 1977–1978 | drobnicowiec | „Bodrog” (4) | Henryk Kujawa \ Henryk Lasociński |
B346 | 1981–1984 | drobnicowiec | „Novabshah” (8) | Henryk Lasociński |
B348 | 1982–1984 | drobnicowiec | „Parandowski” (4) | Jerzy Łącki |
B473 | 1976–1977 | drobnicowiec | „Cairnash” (3) | Henryk Kujawa |
B466 | 1977–1979 | drobnicowiec | „Stratheden” (6) | Włodzimierz Łącki |
B341 | 1977–1978 | drobnicowiec | „Hein von Bargen” (3) | Ludwik Szyszkowski |
B340 | 1978 | drobnicowiec | „Profesor Szafer” (1) | Zenobiusz Oleszko |
B342 | 1979 | drobnicowiec | „Fredro” (1) | Andrzej Kuciara |
B343 | 1979–1980 | drobnicowiec | „Ravidas” (6) | Zenobiusz Oleszko |
B345 | 1979 | drobnicowiec | „Isla Salango” (2) | Zenobiusz Oleszko |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B481 | 1981–1986 | ro-ro | „Skulptor Konenkov” (10) | Zbigniew Bissaga Marian Świeboda |
B485 | 1985 | ro-ro | „Autoestada” (2) | Jerzy Połubiński |
B489 | 1987–1988 | ro-ro | „Finnsailor” (2) | Jerzy Łącki |
B498 | 1990 | ro-ro | „Translubeka” (1) | Jerzy Łącki |
B501 | 1994–1995 | ro-ro | „Finnhansa” (4) | Czesław Habina Jan Ostrowski |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B552 | 1983–1986 | chemikaliowiec | „Prodicos” (6) | Henryk Kujawa Adam Świst |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B70 | 1961–1963 | zbiornikowiec | „Bauska” (5) | Jerzy Pacześniak |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B92 | 1983–1985 | zaopatrzeniowiec | „Neftegaz-25” (9) | Franciszek Dąbrowski
Stanisław Domagało |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy | B60 | 1948–1954 | holownik | „BG-7” (4) | Feliks Grochowski Edward Słomski |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
B424 | 1972 | statek badawczy | „Profesor Siedlecki” (1) | Włodzimierz Piltz | |||||
B99 | 1985–1986 | dźwigowiec | „Pavlin Vinogradov” (9) | Jan Ostrowski | |||||
B494 | 1987 | prom pasażerski | „Stena Scandinavica” (1) | Wojciech Żychski Jerzy Malinowski (w Stoczni Gdańskiej) | |||||
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B79 | 1980–1984 | żaglowiec szkolny | „Pogoria” (2) | Zygmunt Choreń |
B95 | 1985 | żaglowiec szkolny | „Dar Młodzieży” (1) | Zygmunt Choreń |
B810 | 1987–1992 | żaglowiec szkolny | „Druzhba” (5) | Zygmunt Choreń |
B97 | 1985 | żaglowiec badawczy | „Oceania” (1) | Zygmunt Choreń |
Bibliografia:
Informacje przekazane przez Tadeusza Deptałę i Karola Hajdugę.
Biuro Projektowe, opracowanie mgr inż. Czesława Szpanowskiego dot. historii Biura Projektowego Stoczni Gdańskiej, www.mystocznia.pl/p/dokumenty.html.
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 [kopia maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi].
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, pod red. Edmunda Cieślaka, Gdańsk 1972.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945-1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 [zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej].
Stocznia Gdańska jaką pamiętamy. Wspomnienia Stoczniowców cz. 1 i 2, pod red. Andrzeja Nawrockiego i Zbigniewa Szczypińskiego, Pelplin 2020.
Trzeciak Andrzej, Stocznia Gdańska. Miejsca, ludzie, historie, Gdańsk 2020.