GARNUSZEWSKI MIROSŁAW, dyrektor Polskiego Rejestru Statków

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/b/b4/Antoni_Garnuszewski.jpg
Znaczek z Antonim Garnuszewskim wydany przez Pocztę Polską, 1980

MIROSŁAW GARNUSZEWSKI (1 II 1916 Helsinki – 29 I 2000 Gdańsk), nauczyciel, inżynier budownictwa okrętowego, dyrektor Polskiego Rejestru Statków (PRS). Syn kmdr. ppor. rez. inż. Antoniego Garnuszewskiego (26 III 1886 Warszawa – 17 VIII 1964 Gdynia), m.in. uhonorowanego Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1924) i przez Pocztę Polską w serii znaczków z 1980 Z tradycji szkolnictwa morskiego, jeden z nich przedstawia jego sylwetkę oraz statek szkolny jego imienia (m/s „Antoni Garnuszewski”), oraz Kazimiery z domu Łappo (4 III 1884 – 10 VIII 1941 Pirna-Sonnenstein pod Dreznem, Niemcy), brat Zbigniewa (22 III 1917 Helsinki – 28 VI 1998 Warszawa), lekarza pulmonologa, profesora, prekursora zastosowania akupunktury w medycynie.

Od 1919 mieszkał w Tczewie (ojciec był tam współorganizatorem i pierwszym dyrektorem Szkoły Morskiej), od 1930 w Gdyni (gdzie ojciec pełnił funkcję zastępcy dyrektora Urzędu Morskiego i naczelnika Wydziału Żeglugi Administracji Morskiej). W 1934 ukończył gdyńskie Prywatne Gimnazjum Koedukacyjne Teofila Zegarskiego. Od 17 VIII 1934 do 4 IX 1935 był słuchaczem Wydziału Mechanicznego Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni. Następnie uczestniczył w rejsie dookoła świata na „Darze Pomorza”. W 1936, przed studiami, odbył praktykę w warsztatach Stoczni Gdańskiej ( Stocznia Królewska).

We wrześniu 1936 rozpoczął studia na Wydziale Techniki Okrętowej i Lotniczej Technische Hochschule Danzig (THD). Od 1936 do lutego 1939 był członkiem Koła Studentów Polaków Techniki Okrętowej „Korab”, w latach 1937–1938 pełnił funkcję wiceprezesa. Członek Aeroklubu Gdańskiego, w 1938 otrzymał międzynarodową licencję pilota turystycznego (po kursie pilotażu motorowego), w 1939 ukończył kurs wyszkolenia spadochronowego. W lutym 1939 został usunięty z THD wraz z innymi polskimi studentami. We wrześniu 1939 brał udział w walkach obronnych w Gdyni. Od października do grudnia 1939 przebywał w Warszawie, w latach 1940–1941 pracował jako rachmistrz w tartaku w Kluczkowicach w województwie lubelskim, od 1941 ponownie przebywał w Warszawie, gdzie do 1944 pracował w Centrali Rolniczo-Handlowej. Od 1942 żołnierz Armii Krajowej w Komendzie Głównej Wydziału Marynarki Wojennej „Alfa” (pseudonim Gami, Politechnik II).

Od 20 IV 1942 do 16 VIII 1943 studiował na Wydziale Budowy Maszyn (oddział konstrukcyjny) Państwowej Wyższej Szkoły Technicznej, a od 15 I 1942 do 1 VIII 1944 na dwóch kursach budowy okrętów tajnej Politechniki Warszawskiej. Był uczestnikiem powstania warszawskiego w stopniu plutonowego podchorążego (zgrupowanie „Szczupak”, pułk „Baszta”). Po upadku powstania znalazł się w obozie przejściowym Durchgangslager 121 w Pruszkowie, skąd uciekł. Do stycznia 1945 ukrywał się pod Warszawą.

W kwietniu 1945, jako członek Morskiej Grupy Operacyjnej, uczestniczył w organizacji Politechniki Gdańskiej (PG). 12 VI 1946 uzyskał tytuł inżyniera budownictwa okrętowego z dyplomem nr 1 na Wydziale Budowy Okrętów PG. W latach 1946–1947 pracował w Biurze Odbudowy Portów, sprawując nadzór techniczny nad budową taboru pływającego. W latach 1946–1950 był nauczycielem na Wydziale Mechanicznym Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni, 1948–1949 wykładał na PG jako starszy asystent. Od 1 VII 1946 współpracował z Aleksandrem Potyrałą w organizacji PRS, następnie od 1 II 1947 do 1954 był tam rzeczoznawcą, inspektorem oraz kierownikiem działu kadłubowego. W latach 1948–1949 jako przedstawiciel PRS prowadził nadzór techniczno-klasyfikacyjny nad budową dwudziestu dwóch holowników w stoczniach w Holandii, przeznaczonych do portów Gdańska, Gdyni i Szczecina. Od 2 VII do 30 IX 1951 był pełniącym obowiązki dyrektora, od 1 X 1951 do 30 VI 1954 – dyrektorem PRS.

Od 1 VII 1954 do 1961 i w latach 1965–1970 pracował jako główny konstruktor w Biurze Konstrukcyjnym Taboru Morskiego Prorem w Gdańsku. W latach 1961–1965 był doradcą budowy przemysłu okrętowego w firmie Empresa Consolidada de Construction Naval na Kubie. W latach 1970–1981 pracował w Biurze Projektowo-Technologicznym Morskich Stoczni Remontowych Prorem, w którym pełnił funkcję głównego projektanta serii okrętów szkolnych dla Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej w Gdyni typu OS, pierwszych statków do przewozu zwierząt („Rokita” i „Boruta”), kutrów rybackich do połowu na Morzu Bałtyckim (typ KB-21 i KŁ-21).

Autor ekspertyz, opinii i artykułów na temat budownictwa okrętowego, wykorzystania tworzyw sztucznych jako materiałów do budowy okrętów i statków, techniki morskiej, opublikowanych m.in. w „Budownictwie Okrętowym”, „Technice i Gospodarce Morskiej”. Autor monografii Statki łowiące czynnymi narzędziami połowu (1980). Członek m.in. Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, Koła Byłych Studentów Polaków Politechniki Gdańskiej w Wolnym Mieście Gdańsku. Odznaczony Warszawskim Krzyżem Powstańczym (1982), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Armii Krajowej, złotą odznaką honorową „Zasłużony Pracownik Morza”.

Był żonaty z Ireną (20 II 1904 – 28 VIII 1990 Gdańsk). Mieszkali w piętrowej willi przy ul. Świętopełka w Gdańsku– Przymorzu Małym, pochowani na Cmentarzu Komunalnym w Oliwie. WP







Bibliografia:
Kadry Morskie Rzeczypospolitej, t. 2, Polska Marynarka Wojenna, cz. 1, Korpus oficerów 1918–1947, red. Jan K. Sawicki, Gdynia 1996, s. 603.
Księga pamiątkowa studentów Polaków Politechniki Gdańskiej w latach 1904–1939, red. Henryk Hadrian, Marian Rakowski, Roman Wieloch, Gdańsk 1993, s. 70.
Polski Rejestr Statków. 50 lat polskiej klasyfikacji statków 1936–1986, Gdańsk 1986, s. 39–40.

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii