STOCZNIA GDAŃSKA. TRAWLERY RYBACKIE SERII B14

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/8/85/Budowa_B14.jpg
Schemat budowy trawlerów serii B14
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/f/fd/Trawler_B14.jpg
Sekcje trawlera serii B14 przed montażem
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/4/42/Wodowanie_B14_22_IX_1956.jpg
Wodowanie prototypu, B14-I/1 „Zelenodorsk”, 22 IX 1956

TRAWLERY RYBACKIE SERII B14, o nośności 500 DWT, budowane były w Stoczni Gdańskiej w latach 1956–1959. Były to jednostki przeznaczone do połowu dalekomorskiego, mogące pływać przez cały rok. Statki wyposażone były w urządzenia do połowu z obu burt oraz do przetwarzania ryb. Stanowiły modyfikację trawlerów z serii B10. Głównymi projektantami byli pracownicy Centralnego Biura Konstrukcji Okrętowych (CBKO-1) Janusz Staszewski i Zbigniew Tretkowski (19 III 1923 – 11 XII 2014), za projekt siłowni odpowiadał Władysław Malawka (30 VII 1924 – 29 V 1996).

Jednostki typu B14 to trawlery burtowe, z napędem parowym, posiadały zmniejszoną moc silnika niż pierwowzór na rzecz zwiększonej nośności (z 450 DWT do 500 DWT). Były to statki jednośrubowe; śruba napędowa o średnicy 3,1 m wykonana była ze staliwa. Budowane były w zmienionej technologii. Kadłuby budowano innowacyjną metodą blokowo-potokowo-pozycyjną na specjalnych łożach, z sekcji prefabrykowanych w hali Wydziału K-4 (Wydział Montażu Kadłubów) lub na linii technologicznej równoległej do pochylni. Następnie przeciągano je na specjalnych wózkach. Łączenie bloków wykonywano na stanowisku montażowym na pochylni. Łoża nadawały kształt kadłuba. Konstrukcja kadłuba była w pełni spawana, za wyjątkiem stępki i połączenia pokładu z burtą. Gotowy kadłub przeciągano na stanowisko wodowania na pochylni zrzutowej, a następnie wodowano bokiem po torach rolkowych. Zamiast smarów pokrywających tory do wodowania zastosowano stalowe rolki. Osobą odpowiedzialną za opracowanie technologii we współpracy z Politechniką Gdańską był pracownik Działu Głównego Technologa Zygmunt Tyska. Głównym projektantem wodowania był Zdzisław Pieńkawa.

Siłownia znajdowała się na rufie. Napęd stanowiła maszyna parowa tłokowa TR o mocy 800 KM przy 125-130 obrotach na minutę. Na statku montowano jeden kocioł typu szkockiego, opalany mazutem. Trawlery rozwijały prędkość do 11,8 węzła. Statek mógł przebywać na morzu do 33 dni bez zawijania do portu. Załoga mogła liczyć do 32 osób. Podobnie jak jednostki serii B-10, statki serii B-14 posiadały magazyn konserw oraz ładownie. W dziobowej części ładowni znajdowały się zbiorniki na tran oraz mączkę rybną. Zastosowano na nim zbiorniki szczytowe. Statki miały długość 59,23 m; szerokość na wręgach - 9,10 m; wysokość boczna do pokładu głównego – 4,9 m; zanurzenie do znaku ładunkowego – 4,95 m.

Trawlery były budowane w dwóch wersjach według przepisów Morskiego Rejestru ZSRR dla trawlerów, pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Prototypowym serii był s/s „Zelenodorsk” (B14/1), zarazem pierwszy statek wodowany bocznie na pochylni na wyspie Ostrów.

Cykl produkcji jednostki od położenia stępki do zdania armatorowi wynosił od siedmiu do dziesięciu miesięcy. W polskich stoczniach wybudowano 78 jednostek według tego projektu: 33 w Stoczni Gdańskiej, wszystkie na zamówienie radzieckiego Sudoimportu, oraz w latach 1958–1961 45 trawlerów w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni (32 dla Przedsiębiorstw Połowów Dalekomorskich Odra w Świnoujściu (21), Dalmor w Gdyni (9) oraz Gryf w Szczecinie (2) oraz 13 na eksport). Następcą trawlerów B14 były statki serii B15, o nośności 1200 DWT. MTO

Rybacki trawler typu B14 wybudowane w Stoczni Gdańskiej w latach 1956–1959
Numer Nazwa Położenie stępki Wodowanie Oddany do użytku Armator Kraj
B14-I/1 „Zelenodorsk” 22 III 1956 22 IX 1956 30 III 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/2 „Smolensk” 17 VII 1956 15 XII 1956 30 IV 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/3 „Vilnyus” 12 IX 1956 16 II 1957 30 V 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/4 „Sochi” 12 X 1956 22 III 1957 29 VI 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/5 „Rostov” 1 XII 1956 26 IV 1957 31 VII 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/6 „Kuybyshev” 22 I 1957 31 V 1957 31 VIII 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/7 „Guryev” 23 II 1957 28 VI 1957 30 IX 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/8 „Azov” 18 III 1957 13 VII 1957 18 X 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/9 „Aktyubinsk” 10 IV 1957 21 VIII 1957 31 X 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/10 „Alma-Ata” 9 V 1957 14 IX 1957 29 XI 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/11 „Altay” 5 VI 1957 28 IX 1957 21 XII 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/12 „Murom” 1 VII 1957 31 X 1957 14 IV 1958 Sudoimport ZSRR
B14-I/13 „Mozdok” 25 VII 1957 23 XI 1957 3 IV 1957 Sudoimport ZSRR
B14-I/14 „Maykop” 21 VIII 1957 7 XII 1957 30 IV 1958 Sudoimport ZSRR
B14-I/15 „Millerovo” 12 IX 1957 23 XII 1957 27 V 1958 Sudoimport ZSRR
B14-I/16 „Matsesta” 28 IX 1957 25 I 1958 31 V 1958 Sudoimport ZSRR
B14-I/17 „Makhachikala” 17 X 1957 11 II 1958 27 VI 1958 Sudoimport ZSRR
| B14-I/18 „Magadan” 11 XI 1957 28 II 1958 28 VI 1958 Sudoimport ZSRR
B14-I/19 „Mirgorod” 29 XI 1957 27 III 1958 31 VII 1958 Sudoimport ZSRR
B14-I/20 „Michurinsk” 9 XII 1957 15 IV 1958 30 VIII 1958 Sudoimport ZSRR
B14-I/21 „Mga” 10 I 1958 30 IV 1958 31 VIII 1958 Sudoimport ZSRR
B14-II/22 „Medvehzyegorsk” 27 I 1958 13 V 1958 30 IX 1958 Sudoimport ZSRR
| B14-II/23 „Mozhaysk” 17 II 1958 31 V 1958 23 X 1958 Sudoimport ZSRR
B14-II/24 „Minusinsk” 11 III 1958 23 VI 1958 31 X 1958 Sudoimport ZSRR
B14-II/25 „Msta” 31 III 1958 5 VII 1958 29 XI 1958 Sudoimport ZSRR
B14-II/26 „Makeyevka” 19 IV 1958 16 VII 1958 15 XII 1958 Sudoimport ZSRR
B14-II/27 „Mtsensk” 7 V 1958 20 VIII 1958 9 II 1959 Sudoimport ZSRR
B14-II/28 „Mukachevo” 26 V 1958 4 IX 1958 21 II 1959 Sudoimport ZSRR
B14-II/29 „Morozovsk” 11 VI 1958 16 IX 1958 12 III 1959 Sudoimport ZSRR
B14-II/30 „Molodechno” 25 VI 1958 9 X 1958 28 III 1959 Sudoimport ZSRR
B14-II/31 „Mozyr” 28 VII 1958 23 X 1958 30 IV1959 Sudoimport ZSRR
B14-II/32 „Mednogorsk” 22 VIII 1958 31 X 1958 23 V 1959 Sudoimport ZSRR
B14-II/33 „Marlinsk” 6 VIII 1958 21 XI 1958 31 V 1959 Sudoimport ZSRR
MTO








Bibliografia:
Informacje Tadeusza Deptały, Karola Hajdugi, Zygmunta Tyski.
Deptała Tadeusz, Typy statków ze Stoczni Gdańskiej, Gdańsk 2017 (maszynopis w zbiorach autorki).
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 (maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi w zbiorach autorki).
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, red. Edmund Cieślak, Gdańsk 1972.
Historia Stoczni Gdańskiej, red. Konrad Koch, Jakub Kufl, Wojciech Polak, Przemysław Ruchlewski, Magdalena Staręga, Andrzej Trzeciak, Gdańsk 2018.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945–1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 (zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej).
Wojciechowski Henryk, Stocznia Gdańska. Fakty i liczby, Gdańsk 1968.



Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii