STOCZNIA GDAŃSKA. WĘGLOWCE I MASOWCE SERII B31

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/6/6c/Statek_Primorsk.jpg
Węglowiec B31/IV/44 „Primorsk” w Stoczni Gdańskiej

WĘGLOWCE I MASOWCE SERII B31 o nośności 5000 DWT (nośność czterech pierwszych wynosiła 4800 DWT) budowane były w Stoczni Gdańskiej w latach 1950–1961. Były to jednostki handlowe przeznaczone do transportu ładunków masowych, tj. takich, które nie mogą być policzone (np. węgiel, ruda, słód, drewno, zboże oraz ich kombinacje). Statki nazywano „trampami”, gdyż stanowiły pośrednią formę pomiędzy drobnicowcem a masowcem, zaś w eksploatacji nie pływały w żegludze regularnej (liniowej) – jednostki nie posiadały ustalonej trasy i woziły ładunki pomiędzy portami, zgodnie z zapotrzebowaniem armatora. Były następcami masowców serii B30, zwanych potocznie od nazwy pierwszego z nich „sołdkami”. Statki serii B31 w niewielkim stopniu różniły się warunkami eksploatacji oraz funkcjonowania załogi od swoich poprzedników.

Projekt serii B31 został wykonany przez specjalistów Centralnego Biura Konstrukcji Okrętowych pod kierunkiem Jerzego Pacześniaka oraz Brunona Raciniewskiego. Wstępne prace nad projektem masowca o nośności 5000 DWT rozpoczęły się już w 1946.

Jednostka typu B31 to statek z jednym ciągłym pokładem, jednośrubowy o konstrukcji nitowanej, w części spawanej. Większość kadłubów wybudowano na pochylniach Wydziału K-3 (Wydział Montażu Kadłubów „B”), którego kierownikiem był Jerzy Waleron (19 VI 1921 – 16 XII 1976) pod nadzorem Zdzisława Pieńkawy. Niewielką część wybudowano na Wydziale K-2 (Wydział Montażu Kadłubów „A”), którym na początku lat 50. kierował Edmund Szłapka (4 X 1917 – 18 III 1989). Kadłuby jednostek s/s „Aleksandr Terekhin” (B31/IX/65) oraz s/s „Yelets” (B31/IX/68) montowano na płaskiej pochylni A-1 Wydziału K-2 (Wydział Montażu Kadłubów „A”). Z uwagi na konstrukcję pochylni najpierw zmontowane kadłuby ściągnięto na specjalnych wózkach przy pomocy kabestanu na pływający dok, który stanowił przedłużenie pochylni, a następnie zwodowano (potocznie: wydokowano). W kolejnych latach w podobny sposób wodowano drewnowce serii B514 oraz serii B45.

Maszynownia znajdowała się na śródokręciu. Statek posiadał cztery ładownie; dwie przed i dwie za siłownią. Całkowita pojemność ładowni wynosiła 6392 m³. Zastosowano pokrywy szerokich luków typu „MacGregor”. Był wyposażony w dwa maszty zdwojone oraz dwa pojedyncze, osiem bomów o udźwigu po pięć oraz dwie i pół tony, a także jeden bom ciężki o udźwigu 25 ton z wysięgiem 15 metrów. Posiadał osiem parowych wind ładunkowych. Statki miały długość 108,25 m; szerokość na wręgach – 14,60 m; wysokość pokładu górnego – 8,00 m; zanurzenie do znaku ładunkowego – 6,64 m. Były to statki parowe, których napęd stanowiła jedna maszyna parowa tłokowa, podwójnego rozprężania (system Christiansen-Mayer), typu MP-9,5 o mocy 1850 KM przy 120 obrotach na minutę wraz z turbiną TP9.5 na parę odlotową, co w sumie dawało moc 2500 KM. Silnik dostarczyły Zakłady Urządzeń Technicznych "Zgoda" w Świętochłowicach, natomiast turbinę Zakłady Mechaniczne im. gen. Świerczewskiego „Zamech” w Elblągu. Parowce rozwijały prędkość do 11,5 węzła, natomiast zasięg pływania wynosił 5000 mil morskich.

Załoga liczyła 34 osoby. Na statkach przewidziano dziewięć miejsc dla pasażerów. W trakcie prac nad serią znacznie skrócono cykl produkcji. Pierwszy parowiec budowano przez blisko dwa lata (21 miesięcy), końcowe zdawano po 7–10 miesiącach od położenia stępki. Świadczyło to o szybkim opanowaniu przez pracowników Stoczni kolejnych etapów produkcji, szczególnie w zakresie budowy kadłubów. Wolniej przebiegało ich wyposażanie, co prowadziło do spiętrzenia prac. Problemem były także nieterminowe, a niekiedy wadliwe dostawy oprzyrządowania przez kooperantów.

W Stoczni Gdańskiej przez 10 lat wybudowano 87 jednostek typu B31 w siedmiu wariantach oraz jeden kadłub, który został przekazany do wyposażenia do Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni. Na zlecenie Polskich Linii Oceanicznych jeden z węglowców został przeprojektowany na drobnicowiec (zachowano kształt kadłuba, ładownie przystosowano do transportu drobnicy oraz zmieniono napęd z parowego na spalinowy). Stępkę położono 27 IV 1959, wodowanie miało miejsce 2 IX 1957. Po przekazaniu kadłuba do Gdyni otrzymał on numer budowy 511/101. 8 XII 1958 drobnicowiec przekazano polskiemu armatorowi jako s/s „Monte Cassino”. Wchodzi on do dorobku gdyńskiej stoczni. 19 VI 1981 statek został sprzedany greckiemu armatorowi i pływał pod nazwą „Solidarity”.

73 jednostki były węglowcami (nr B31/1-73); 14 statków w wariancie X klasyfikowano jako masowce (nr B31/201-214). Zostały one wybudowane w oparciu o ten sam projekt Jerzego Pacześniaka, ale dostarczone kupującym jako masowce. Funkcję głównego inżyniera budowy statków serii B31 w wariancie X pełnił Bronisław Pawłowski.

Trzy węglowce serii B31 przekazano polskiemu armatorowi (Polska Żegluga Morska), 62 radzieckiemu Sudoimportowi, siedem – Chińskiej Republice Ludowej (Chipolbrok), a jeden – Albanii. Z kolei spośród 14 masowców 12 statków zakupiła Brazylia, dwa Zjednoczona Republika Arabska (Egipt i Syria). Statek B31/IX/73 był ostatnim serii, budowanym na zamówienie Albanian State Shipping. Wodowanie odbyło się 8 IV 1961, jednostce nadano imię s/s „Vlora”, szybko przemianowaną na s/s „Avni Rusteni”. Jednak Albańczycy, niezadowoleni ze współpracy oraz jakości montowanego wyposażenia, zerwali umowę z Centromorem. Finalnie węglowiec zasilił flotę Polskiej Żeglugi Morskiej. Początkowo miał nosić nazwę s/s „Wałbrzych”, wobec sporu o nazwę między komitetami PZPR z Zielonej Góry i Wałbrzycha, decyzją władz centralnych otrzymał nazwę s/s „Zielona Góra”.

Obok trawlerów rybackich serii B10 oraz drewnowców serii B45, seria B31 była jedną z najdłuższych w historii zakładu. Statki były budowane według przepisów Lloyd’s Register of Shipping, pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków oraz jego radzieckiego odpowiednika. Prototypowym statkiem serii B31 był s/s „Donbass” i był to pierwszy po II wojnie światowej pełnomorski statek całkowicie zaprojektowany i zbudowany w Polsce.

W 1952 grupa konstruktorów i budowniczych w składzie Wacław Czarnowski, Ryszard Kamiński, Jerzy Pacześniak, Sławomir Peszkowski, Stefan Przybylski, Paweł Papke, Bronisław Raciniewski oraz Mieczysław Witkowski otrzymała Nagrodę Państwową zespołową I stopnia za zaprojektowanie i wykonanie prototypu węglowca B31. Serią, która nastąpiła po węglowcach B31, były „dziesięciotysięczniki” typu B54. MTO



Węglowce typu B31 (5000 DWT) wybudowane w Stoczni Gdańskiej w latach 1950-1961
Numer Nazwa Położenie stępki Wodowanie Oddany do użytku Zamawiający Kraj Matka chrzestna
B31/I/1 „Donbass” 9 XI 1950 17 XI 1951 21 VII 1952 Sudoimpor ZSRR
B31/I/2 „Kuzbass” 12 III 1951 12 II 1952 6 XII 1952 Sudoimpor ZSRR
B31/I/3 „Vorkuta” 7 V 1951 31 VII 1952 20 XII 1952 |Sudoimpor ZSRR
B31/I/4 „Novaya Zemlya” 7 V 1952 21 V 1953 31 X 1953 Sudoimpor ZSRR
B31/II/5 „Cheremkhovo” 7 XII 1951 4 IV 1953 27 IX 1953 Sudoimpor ZSRR
B31/II/6 „Kemerovo” 26 II 1952 14 VII 1953 15 XII 1953 Sudoimpor ZSRR
B31/II/7 „Kadiyevka” 26 II 1952 27 IX 1953 24 XII 1953 Sudoimpor ZSRR
B31/II/8 „Astrakhan” 1 VI 1953 5 XII 1953 10 III 1954 Sudoimpor ZSRR
B31/II/9 „Saratov” 24 VI 1953 8 III 1954 9 VI 1954 Sudoimpor ZSRR
B31/II/10 „Shakhty” 20 VIII 1953 30 III 1954 29 VI 1954 Sudoimpor ZSRR
B31/II/11 „Szczecin” 29 X 1953 26 V 1954 13 XII 1954 Polska Żegluga Morska Polska
B31/II/12 „Gdynia” 10 I 1954 26 VI 1954 23 XII 1954 Polska Żegluga Morska Polska
B31/III/13 „Petropavlovsk Kamchatskiy” 5 IV 1954 29 VII 1954 30 VI 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/14 „Ulyanovsk” 8 IV 1954 11 IX 1954 12 VII 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/15 „Marite Melnikayte” 1 VI 1954 25 X 1954 27 VIII 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/16 „Bataysk” 8 VII 1954 26 XI 1954 14 XI 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/17 „Molotovsk” 6 VIII 1954 3 I 1955 30 IX 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/18 „Novy Sibir” 18 IX 1954 1 III 1955 30 VI 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/19 „Magadan” 30 X 1954 29 III 1955 25 X 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/20 „Severnaya Zemlya” 8 XII 1954 28 IV 1955 18 X 1955 | Sudoimport ZSRR
B31/III/21 „Svir” 13 I 1955 31 V 1955 6 XII 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/22 „Anadyr” 8 III 1955 30 VI 1955 21 XII 1955 Sudoimport ZSRR
B31/III/23 „Radom” 5 IV 1955 4 VIII 1955 31 XII 1955 Chipolbrok Chińska Republika Ludowa
B31/III/24 „Łódź” 9 V 1955 3 IX 1955 31 XII 1955 Chipolbrok Chińska Republika Ludowa
B31/III/25 „Kalisz” 6 VI 1955 8 X 1955 13 III 1956 Chipolbrok Chińska Republika Ludowa
B31/III/26 „Adam Mitskevich” 5 VII 1955 12 IX 1955 1 V 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/27 „Vladimir Arsenyev” 8 VIII 1955 3 XII 1955 28 V 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/28 „Mikhail Lazarev” 10 IX 1955 10 IX 1955 23 VI 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/29 „Vitus Bering” 14 X 1955 3 III 1956 30 VI 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/30 „Aleksey Chirikov” 15 XI 1955 17 III 1956 31 VII 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/31 „Vyacheslav Shishkov” 15 III 1956 6 VI 1956 31 VIII 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/32 „Vasiliy Golovnin” 9 I 1956 30 IV 1956 28 XI 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/33 „Khudozhnik V. Kraynev” 8 III 1956 30 V 1956 30 IX 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/34 „Nikolay Przhevalskiy” 24 III 1956 29 VI 1956 10 XI 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/35 „Stepan Krashennikov” 10 IV 1956 13 VIII 1956 30 XI 1956 Sudoimport ZSRR
B31/III/36 „Pyetras Zvirka” 9 V 1956 7 IX 1956 15 XII 1956 Sudoimport ZSRR
B31/IV/37 „Frombork” 7 VI 1956 29 IX 1956 29 XII 1956 Chipolbrok Chińska Republika Ludowa
B31/IV/38 „Ostróda” 20 VII 1956 1 XII 1956 28 II 1957 Chipolbrok Chińska Republika Ludowa
B31/IV/39 „Karwia” 20 VIII 1956 21 XII 1956 30 III 1957 Chipolbrok Chińska Republika Ludowa
B31/IV/40 „Rozewie” 10 IX 1956 29 I 1957 29 IV 1957 Chipolbrok Chińska Republika Ludowa
B31/IV/41 „Privodino” 15 X 1956 16 II 1957 31 V 1957 Sudoimport ZSRR Zofia Sicińska, gdynianka, Miss Wybrzeża 1957 czytelników „Dziennika Bałtyckiego”
B31/IV/42 „Privolzhsk” 20 XI 1956 19 III 1957 29 VI 1957 Sudoimport ZSRR
B31/IV/43 „Severomorsk” 5 XII 1956 30 III 1957 26 VII 1957 Sudoimport ZSRR Regina Azarewicz, pracownica Wydziału K-3
B31/IV/44 „Primorsk” 5 I 1957 20 IV 1957 31 VIII 1957 Sudoimport ZSRR Maria Jakutowicz
B31/IV/45 „Priozersk” 28 I 1957 18 V 1957 31 VII 1957 Sudoimport ZSRR
B31/IV/46 „Petrovsk” 23 II 1957 15 VI 1957 25 IX 1957 Sudoimport ZSRR
B31/IV/47 „Podolsk” 3 IV 1957 10 VII 1957 2 X 1957 Sudoimport ZSRR
B31/IV/48 „Belorussiya” 18 V 1957 11 X 1957 22 XII 1957 Sudoimport ZSRR
B31/IV/49 „Povolzhye” 18 V 1957 24 IX 1957 30 XI 1957 Sudoimport ZSRR
B31/VI/50 „Jaan Anvelt” 27 VII 1957 23 XI 1957 20 V 1958 Sudoimport ZSRR
B31/VI/51 „Juliya Zhemayte” 7 IX 1957 16 XII 1957 28 VI 1958 Sudoimport ZSRR
B31/VI/52 „Duagava” 5 X 1957 21 I 1958 28 VI 1958 Sudoimport ZSRR
B31/VI/53 „Salomeya Neris” 31 XII 1957 26 IV 1958 31 VII 1958 Sudoimport ZSRR
B31/VI/54 „Pervouralsk” 24 I 1958 22 V 1958 12 XI 1958 Sudoimport ZSRR
B31/VI/55 „Prokopyevsk” 22 III 1958 14 VI 1958 31 X 1958 Sudoimport ZSRR
B31/VI/56 „Pavlograd” 14 IV 1958 1 VII 1958 4 XII 1958 Sudoimport ZSRR
B31/VI/57 „Perm” 30 IV 1958 31 VII 1958 20 XII 1958 Sudoimport ZSRR
B31/IX/58 „Shkiper Gek” 9 IX 1958 21 X 1958 31 III 1959 Sudoimport ZSRR
B31/IX/59 „Nikolay Boshnyak” 20 VI 1958 19 IX 1958 31 III 1959 Sudoimport ZSRR
B31/IX/60 „Admiral Sarychev” 24 X 1958 30 I 1959 15 VI 1959 Sudoimport ZSRR
B31/IX/61 „Ivan Ryabov” 24 XI 1958 7 III 1959 30 VI 1959 Sudoimport ZSRR
B31/IX/62 „Gorodetskiy” 7 I 1959 11 IV 1959 21 VIII 1959 Sudoimport ZSRR
B31/IX/63 „Arkhangelsk” 16 II 1959 15 V 1959 30 IX 1959 Sudoimport ZSRR
B31/IX/64 „Aleksandr Popov" 10 III 1959 11 VI 1959 29 X 1959 Sudoimport ZSRR Irena Czyżan, żona brygadzisty-uszczelniacza, pracownika SG od 1947
B31/IX/65 „Aleksandr Terekhin” 6 IV 1959 24 VIII 1959 18 XII 1959 Sudoimport ZSRR Zofia Komorowska, maszynistka Wydziału K-2
B31/IX/66 „Aleksandr Baranov” 14 IV 1959 30 VII 1959 30 XI 1959 Sudoimport ZSRR Wanda Cieślakowa, żona mistrza Wydziału K-3
B31/IX/67 „Morekhod Kuskov” 22 VIII 1959 30 XI 1959 21 III 1960 Sudoimport ZSRR Irena Sperska, pracownica Wydziału K-2
B31/IX/68 „Yelets” 22 XI 1959 17 III 1960 30 VI 1960 Sudoimport ZSRR Zofia Zgraja, pracownica Wydziału K-2
B31/IX/69 „Shantar” 6 IV 1960 2 VII 1960 30 IX 1960 Sudoimport ZSRR Urszula Klemińska, żona jednego z budowniczych prototypu zbiornikowca serii B70-I/1 „Bauska”
B31/IX/70 „Boshnyakovo” 24 V 1960 15 IX 1960 10 XII 1960 Sudoimport ZSRR Krystyna Ziemiańska, żona kierownika Wydziału Obróbki i Prefabrykacji Kadłubów K-1 SG
B31/IX/71 „Velsk” 8 VII 1960 1 X 1960 27 XII 1960 Sudoimport ZSRR
B31/IX/72 „Durres” 11 X 1960 28 I 1961 30 VI 1961 Albanian State Shipping Enterprise Albania
B31/IX/73 „Zielona Góra” (pierwotnie „Vlora”, następnie „ Avni Rusteni” oraz „Wałbrzych”) 29 XI 1960 8 IV 1961 21 IX 1961 Polska Żegluga Morska Polska
MTO
Masowce typu B31 (5000 DWT) wybudowane w Stoczni Gdańskiej w latach 1958–1961
Numer Nazwa Położenie stępki Wodowanie Oddany do użytku Zamawiający Kraj Matka chrzestna
B31/X/201 „Santo Amaro 31 V 1957 26 IX 1957 15 II 1958 Lloyd Brasileiro Brazylia Krystyna de Albuquerque-Manhao, przedstawicielka ambasady Brazylii
B31/X/202 „Santo Andre” 25 VI 1957 31 X 1957 28 II 1958 Lloyd Brasileiro Brazylia Celina Jaworska, pracownica Stoczni Gdańskiej
B31/X/203 „Latakia” 6 XI 1957 18 III 1958 31 VII 1958 Zjednoczona Republika Arabska Radżia Hussein, żona ambasadora egipskiego Cherifa Husseina
B31/X/204 „Yemen” 26 XI 1957 5 IV 1958 20 IX 1958 Zjednoczona Republika Arabska Irena Rogacka, pracownica Stoczni Gdańskiej
B31/X/205 „Torres” 19 V 1959 5 IX 1959 31 XII 1959 Lloyd Brasileiro Brazylia
B31/X/206 „Iracema” 15 VI 1959 3 X 1959 24 II 1960 Lloyd Brasileiro Brazylia p. Ferreiro, żona admirała Ferreiro, przedstawiciela rządu brazylijskiego ds. zakupu statków w Europie
B31/X/207 „Itapua” 9 IX 1959 16 XII 1959 31 III 1960 Lloyd Brasileiro Brazylia Tabajara de Oliveira, żona ambasadora Brazylii w Polsce
B31/X/208 „Leblon” 6 X 1959 28 I 1960 31 V 1960 Lloyd Brasileiro Brazylia Zofia Tee, żona kierownika placówki Lloyd’s Register of Shipping w Gdańsku Edwarda Tee
B31/X/209 „Guarnuja” 18 XII 1959 31 III 1960 30 VI 1960 Lloyd Brasileiro Brazylia Mary Rose Roxo, żona przedstawiciela armatora brazylijskiego, admirała Alfredo de Oliviero Roxo
B31/X/210 „Icarai” 3 II 1960 3 IV 1960 31 VIII 1960 Lloyd Brasileiro Brazylia p. Karczewska, żona dyrektora Centromoru
B31/X/211 „Mosqueiro” 5 V 1960 11 VIII 1960 2 XI 1960 Lloyd Brasileiro Brazylia Vilma Bier, żona konsula brazylijskiego
B31/X/212 „Pirambu” 20 VIII 1960 12 XI 1960 4 III 1961 Lloyd Brasileiro Brazylia Judyta Jendza (18 III 1936 – 31 X 1979), żona inż. Henryka Jendzy, dyrektora naczelnego Stoczni im. A. Warskiego w Szczecinie
B31/X/213 „Tmbau” 7 IX 1960 8 XII 1960 31 III 1961 Lloyd Brasileiro Brazylia
B31/X/214 „Boa Viagem” 21 IX 1960 23 XII 1960 23 V 1961 Lloyd Brasileiro Brazylia
MTO







Bibliografia:
Informacje Tadeusza Deptały, Karola Hajdugi, Zygmunta Tyski.
Deptała Tadeusz, Typy statków ze Stoczni Gdańskiej, Gdańsk 2017 (maszynopis w zbiorach autorki).
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 (maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi w zbiorach autorki).
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, red. Edmund Cieślak, Gdańsk 1972.
Historia Stoczni Gdańskiej, red. Konrad Koch, Jakub Kufl, Wojciech Polak, Przemysław Ruchlewski, Magdalena Staręga, Andrzej Trzeciak, Gdańsk 2018.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945–1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 (zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej).
Wojciechowski Henryk, Stocznia Gdańska. Fakty i liczby, Gdańsk 1968.

br/>

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii