STOCZNIA GDAŃSKA. DROBNICOWCE SERII B54

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/2/2d/B54_Marceli_Nowotko.jpg
Wodowanie prototypu drobnicowca z serii B54 „Marceli Nowotko”, 1955
MS „Marceli Nowotko”
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/3/34/Statek_Bolesław_Bierut.jpg
„Bolesław Bierut”, drugi z dziesięciotysięczników
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/e/e0/Statek_Florian_Ceynowa.jpg
Wodowanie drobnicowca z serii B54 „Florian Ceynowa”, 1957
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/9/9a/B54_Deputat_Lutskiy.jpg
Wodowanie drobnicowca z serii B54 „Deputat Lutskiy”, 1959
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/3/3e/B54_Lesozavodsk.jpg
Wodowanie drobnicowca z serii B54 „Lesozavodsk”, 1960

DROBNICOWCE SERII B54. Polskie statki handlowe, popularnie zwane dziesięciotysięcznikami (od nośności około 10 000 ton, pojemność 6700 RT), drobnicowce typu B-54, budowane w Stoczni Gdańskiej w latach 1955–1963. Przeznaczone były do przewozu drobnicy (m.in. ziarna, wełny). Jednostka typu B54 była statkiem jednośrubowym. Nadbudówka ze wszystkimi pomieszczeniami osobowymi znajdowała się na śródokręciu. Statek posiadał pięć ładowni, trzy za nadbudówką, a dwie przed (w zależności od wersji łącznie od 16000 m³ do 19500 m³) wraz z urządzeniami przeładunkowymi, na wypadek gdyby nie posiadał ich port docelowy. W ich skład wchodziły jeden bom ciężki o udźwigu 50 ton (przy ładowni II) i jeden o udźwigu 25 ton (przy ładowni IV), przy maksymalnym wychyleniu 5 m za burtę. Poza tym statki wyposażano w dodatkowe dwa bomy o udźwigu 10 ton oraz 14-16 (w zależności od wersji) bomów po 5 i 3 tony. Bomy były obsługiwane przez 16 wind ładunkowych.

W polskich stoczniach wybudowano 35 jednostek tego typu. Z tego 26 w Stoczni Gdańskiej, przy czym trzy statki sprzedane kubańskiemu armatorowi: „Comandante Camilo Cienfuegos” (B54-VIa/27), „Gonzales Lines” (B54-VIa/28) oraz „Aracelio Iglesias” (B54-VIa/29) po zwodowaniu w Stoczni Gdańskiej zostały przeholowane do Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni, tam wyposażone i nie wchodzą do dorobku Stoczni Gdańskiej. Spośród wybudowanych w Stoczni Gdańskiej statków 16 trafiło do polskiego armatora, siedem do radzieckiego, dwa do szwajcarskiego, jeden do chińskiego. Według tego samego projektu w Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego w latach 1958–1962 wybudowano sześć jednostek („Janek Krasicki”, „Ludwik Solski”, „Phenian”, „Divnogorsk” „Mednogorsk” oraz „Hanka Sawicka”).

Były symbolem nowoczesności i rozwoju polskiego przemysłu okrętowego oraz polskiej żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce polskiej produkcji zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zachodniej, w 1961 przekazano Szwajcarii statki „Rhone” (B54-VIII/22) oraz „Rhin” (B54-VIII/23). Drobnicowce miały zasięg pływania do 12 500 mil morskich. Inaugurowały połączenia Polskich Linii Oceanicznych (PLO): prototypowy „Marceli Nowotko” (B54-I/1) jako pierwszy polski statek towarowy zawinął do Japonii (9 IX 1957 wpłynął do Kobe, a 14 XII do Jokohamy), „Stefan Okrzeja” (B54-II/3) inaugurował linię towarową do USA (24 IV 1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii po ładunek wełny (8 XII 1959, Melbourne). „Kapitan Kosko” (B54-II/4) rozpoczął regularną obsługę portów w Korei Północnej. „Bolesław Bierut” (B54-I/2) pływał na linii wschodnioazjatyckiej.

Od 5 VI1967 do 15 V 1975 w wyniku tzw. „wojny sześciodniowej” między Izraelem a Egiptem, „Bolesław Bierut” oraz „Djakarta” (B54-VIII/21) z uwagi na blokadę Kanału Sueskiego stacjonowały na Wielkim Jeziorze Gorzkim. Po odblokowaniu Kanału obie jednostki nadawały się na złom, niemniej zostały sprzedane armatorom greckim z Pireusu, którzy poddali je remontowi i eksploatowali jako „Fay III” (oddany na złom w 1982) oraz „Manina III” (30 III 1981 rozbił się o skały w pobliżu wyspy Kinaros). Ostatnie dwie jednostki PLO „Jan Matejko” (B54-III/11) oraz „Phenian” (wybudowany w Stoczni Szczecińskiej) sprzedano na złom w 1986. Statki wybudowane dla ZSRR w wersji V, m.in. „Lesozavodsk” (B54-V/20), były wykorzystywane latem 1962 do przewożenia ładunków oraz sprzętu wojskowego na Kubę w ramach operacji „Anadyr”, co było bezpośrednią przyczyną wybuchu kryzysu kubańskiego (15-28 X 1962).

Głównym projektantem typu B-54 był Jerzy Pacześniak, który w 1959 za projekt drobnicowca otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP) I stopnia. Funkcję głównego inżynier budowy całej serii we wszystkich wersjach w Stoczni Gdańskiej pełnił Kazimierz Józefiak. Drobnicowce były budowane w kilku wersjach, wyposażane w różne silniki oraz zróżnicowane nośności (od 10 273 DWT w przypadku „Marcelego Nowotki” do 11 895 DWT na „Konopnickiej” (B54-VI/24)).

Statki były budowane według przepisów Lloyd’s Register of Shipping pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków, głównie na pochylniach A1, A2, A3 i A4 Wydziału K-2 (Wydział Montażu Kadłubów „A”). Prototypowym statkiem serii B54 był „Marceli Nowotko” (B54-I/1), a jego wodowanie urosło do rangi święta dzięki propagandzie władz, podobnie jak wcześniejsze wodowanie „Sołdka” (6 XI 1948). Kolejne wodowania dziesięciotysięczników dla PLO były relacjonowane w reportażach Polskiej Kroniki Filmowej. Statki miały długość 159,90 m; szerokość – 19,40 m; wysokość do pokładu głównego – 9,50 m. Rozwijały prędkość maksymalną do 17,5 węzła. Drobnicowce po raz pierwszy wyposażono w silnik spalinowy jako napęd główny. Były to silniki bezpośrednie, nawrotne, dwusuwowe Fiat-Sulzer 6RD76 o mocy 8000 KM (przy 125 obrotach na minutę). W trakcie prac nad serią mocno skrócono cykl produkcji. Pierwszy statek budowano przez 21 miesięcy, a ostatni wyposażony w Stoczni Gdańskiej - przez 18 miesięcy. Załoga liczyła od 47 do nawet 70 osób w przypadku radzieckich jednostek. MBŁ MTO

Drobnicowce typu B54 (10400 DWT) wybudowane w Stoczni Gdańskiej w latach 1956–1963
Numer Nazwa Położenie stępki Wodowanie Oddany do użytku Armator Kraj Matka chrzestna
B54-I/1 „Marceli Nowotko” 31 I 1955 15 XI 1955 31 X 1956 Polskie Linie Oceaniczne Polska Eufemia Nowotko, wdowa po Marcelim Nowotce
B54-I/2 „Bolesław Bierut” 13 IX 1955 19 IV 1956 30 III 1957 Polskie Linie Oceaniczne Polska Aleksandra Jasińska-Kania, córka Bolesława Bieruta
B54-II/3 „Stefan Okrzeja” 31 XII 1955 31 VII 1956 16 VII 1957 Polskie Linie Oceaniczne Polska Stanisława Januszewska, przodująca spawaczka wydziału K-2
B54-II/4 „Kapitan Kosko” 20 VIII 1956 30 I 1957 28 IX 1957 Polskie Linie Oceaniczne Polska Jadwiga Titz-Kosko
B54-II/5 „Florian Ceynowa” 5 XII 1956 10 V 1957 21 XII 1957 Polskie Linie Oceaniczne Polska Franciszka Majkowska, siostra pisarza Aleksandra Majkowskiego
B54-II/6 „Generał Sikorski” 11 II 1957 23 VII 1957 28 II 1958 Polskie Linie Oceaniczne Polska Alicja Zacharewicz, siostrzenica gen. Władysława Sikorskiego
B54-II/7 „Fryderyk Chopin” 3 VIII 1957 24 XII 1957 21 V 1958 Polskie Linie Oceaniczne Polska Krystyna Jastrzębska, pianistka
B54-II/8 „Władysław Reymont” 17 X 1957 10 III 1958 31 VIII 1958 Polskie Linie Oceaniczne Polska Krystyna Lubińska, przewodnicząca Stoczniowej Rady Kobiet
B54-II/9 „Leninogorsk” 31 XII 1957 21 V 1958 28 XI 1958 Blasco ZSRR
B54-II/10 „Solnechnogorsk” 15 III 1958 21 VII 1958 31 XII 1958 Blasco ZSRR
B54-III/11 „Jan Matejko” 26 V 1958 8 X 1958 30 V 1959 Polskie Linie Oceaniczne Polska Janina Mostowik, pracownica NBP
B54-III/12 „Adolf Warski” 28 VII 1958 1 XII 1958 30 VI 1959 Polskie Linie Oceaniczne Polska Maria Pieczyńska, współpracowniczka Adolfa Jerzego Warskiego-Warszawskiego
B54-III/13 „Emilia Plater” 13 X 1958 12 II 1959 30 IX 1959 Polskie Linie Oceaniczne Polska Zofia Markowska-Wiśniewska, działaczka polityczna
B54-III/14 „Bolshewik Sukhanov” 11 XII 1958 3 IV 1959 16 XI 1959 Blasco ZSRR
B54-V/15 „Deputat Lutskiy” 23 II 1959 20 VII 1959 22 XII 1959 Blasco ZSRR
B54-VIII/16 „Pekin” 22 IV 1959 29 IX 1959 31 VI 1960 Polskie Linie Oceaniczne Polska Liang Jung-yrng, żona konsula ChRL w Gdańsku
B54-VIII/17 „Hanoi” 27 VII 1959 23 XII 1959 20 VI 1960 Polskie Linie Oceaniczne Polska Hong Hoa Tran, Wietnamka studiująca w Warszawie
B54-V/18 „Partizant Bonivur” 5 X 1959 23 II 1960 7 IX 1960 Blasco ZSRR
B54-V/19 „Labinsk” 30 XII 1959 30 IV 1960 31 X 1960 Blasco ZSRR
B54-V/20 „Lesozavodsk” 1 III 1960 25 VI 1960 17 XII 1960 Blasco ZSRR
B54-VIII/21 „Djakarta” 5 V 1960 1 IX 1960 3 V 1961 Polskie Linie Oceaniczne Polska p. Malik, żona ambasadora Indonezji w Moskwie
B54-VIII/22 „Rhone” 27 VI 1960 29 XI 1960 31 VII 1961 Bernina Hochsee-Schiffaahrts Szwajcaria
B54-VIII/23 „Rhin” 5 IX 1960 6 I 1961 30 IX 1961 Bernina Hochsee-Schiffaahrts Szwajcaria
B54-VI/24 „Maria Konopnicka” 12 XII 1960 17 IV 1961 30 VI 1963 Polskie Linie Oceaniczne Polska Joanna Modrzejewska, pracownica Textilimpexu w Łodzi, prawnuczka Marii Konopnickiej
B54-VI/25 „Guo Ji” 14 I 1961 7 VI 1961 3 IV 1962 China–Albania Shipping Co. Chińska Republika Ludowa
B54-VII/26 „Lelewel” 10 VI 1961 22 XI 1961 27 XI 1962 Polskie Linie Oceaniczne Polska Ryszarda Wychowska, żona dyrektora naczelnego Stoczni Gdańskiej Jerzego Wychowskiego
B54-VIa/27 „Comandante Camilo Cienfuegos” 7 IX 1961 30 XII 1961 31 XII 1962, wyposażony w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni Empresa Consolidada de Navegacion Mambisa Kuba Fornarina Fornasis Jardines
B54-VIa/28 „Gonzales Lines” 9 I 1962 7 VII 1962 30 IV 1963 , wyposażony w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni Empresa Consolidada de Navegacion Mambisa Kuba Ines Monteiro Perez
B54-VIa/29 „Aracelio Iglesias” 19 VII 1962 30 X 1962 22 VIII 1963, wyposażony w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni Empresa Consolidada de Navegacion Mambisa Kuba Pilar Perez
MTO






















Bibliografia:
Informacje Tadeusza Deptały, Karola Hajdugi, Zygmunta Tyski.
Deptała Tadeusz, Typy statków ze Stoczni Gdańskiej, Gdańsk 2017 (maszynopis w zbiorach autorki).
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 (maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi w zbiorach autorki).
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, red. Edmund Cieślak, Gdańsk 1972.
Historia Stoczni Gdańskiej, red. Konrad Koch, Jakub Kufl, Wojciech Polak, Przemysław Ruchlewski, Magdalena Staręga, Andrzej Trzeciak, Gdańsk 2018.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945–1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 (zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej).
Wojciechowski Henryk, Stocznia Gdańska. Fakty i liczby, Gdańsk 1968.



Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii